7 тайни на учителите в предучилищната – част 1
Всеки ден провеждате 10 минутна битка с 3 годишния си малчуган, за да го накарате да облече якето си, а на площадката в детската градина има общо 20 дечица и някак си всички са облечени. Каква е тайната? Разбира се, една от причините е, че децата са по-склонни да са по-послушни с външни лица, а не с родителите си.
Но не е само това. С годините учителите усъвършенстват всякакви трикове, с които да помогнат на децата да се учат и да са по-послушни и с които да си улеснят работата. Възпитателите в предучилищни групи имат дългогодишен опит с малчуганите от тази възрастова група. Ето и някои от ключовите трикове към успеха, от които може да се възползват и родителите, разбира се!
Тайна №1 – децата в предучилищна възраст не трябва да се туткат.
Защо детето ви всяка сутрин успява да ви задържи на вратата по 10-15 мин. преди да тръгнете, но когато учителят обяви, че е време да се прибират от площадката, то става и тръгва?
Отговорът е много прост. Когато казвате нещо на детето си, детето трябва да знае, че вие държите на него. Много родители казват на детето си, че тръгват от площадката, но след това спират и се заприказват с друг родител. Това води до поредица от закъснения от „само още 5 мин.“. Трябва да правите това, което казвате. В противен случай за детето ви става ясно, че не е нужно да прави това, което сте му казали в момента, в който сте му го казали.
Четете още: Защо рутината е важна за децата?
Това означава да го предупредите 5 мин. предварително, че ще си тръгнете от площадката, или че трябва да дойде да обядва. След това да му кажете, че е време и да тръгнете. Може да се наложи първите няколко пъти да отидете и да вземете детето, докато то свикне, че наистина сте сериозни. Освен това му дава време да се подготви за промяната, която предстои.
Децата реагират на сигнали, които могат да видят, чуят и преброят. Ако детето ви има проблем със сбогуванията, създайте рутина с определен брой целувки, прегръдки и т.н. Скоро вашият малчуган ще свикне и ще приеме рутината.
Можете да използвате някакъв знак, който показва, че е време всички да се съберат на масата – като звънче например. Броенето също върши работа. Например: „Ще броя до 50 и искам да видя след това, че си събрал всичките си играчки!“. Често родителите обещават на децата си лакомство, ако направят нещо, но обикновено това не е нужно. Похвалата за добре свършената работа е по-добър стимул от наградата.
Можете да стимулирате детето си като го накарате да се състезава със себе си. Накарайте го да ви докаже колко бързо може да се оправи за лягане, да си облече пижамата, да измие зъбите си и т.н. Записвайте резултатите. След това можете да изготвите диаграма. Това не само ще му покаже как се е справило в различните дни, но освен това може да го подтикне да подобри собствения си рекорд.
Четете още: Съвети за безопасност в детските заведения
Тайна №2 – Децата могат да се справят с ножици и моливи по-рано, отколкото си мислите.
За да помогнат на детето си да развие фината си моторика, повечето родители му дават молив, детска ножица и хартия. Малко практика предварително, обаче, може да предотврати разочарованията по-късно.
В много детски градини, възпитателите помагат на децата да развият основни умения и движения, чрез активности, като вдигане на различни предмети с кухненски щипки, нанизване на мъниста, моделиране на фигурки от пластелин и рязането му с ножица. Като цяло няма голямо значение как точно детето ще нареже пластелина – важното е да подобри фината мускулатура на ръцете.
След като детето ви усвои основните движения, дайте му да реже истинска хартия, но по начин, който гарантира успех. За децата в предучилищна възраст, изрязването на картинка с ножица е трудно. Затова подгответе тънки лентички хартия и ги дайте на детето да ги нареже. Всяка лентичка ще е постижение за детето ви. След това, детето може да залепи цветните лентички върху хартия и да си направите нещо като гирлянд.
Ако детето ви показва интерес към използването на моливи и флумастери и иска да направи нещо повече от драсканица, вероятно ще му се отрази много добре, ако използвате шаблони. По този начин то ще се научи как да държи молива. Освен това, може да давате на детето си да копира разни неща.
Продължава на: 7 тайни на учителите в предучилищната – част 2