7 тайни на учителите в предучилищната – част 2
Продължава от: 7 тайни на учителите в предучилищната – част 1
Тайна №3 – Рутината е от решаващо значение за дремките на детето ви.
Може да ви се струва невероятно, че детето ви спи следобед с куп други деца в стаята, а не мигва в собственото си легло, когато е съвсем тихо. Истината е, че когато детето ви е с много други деца и всички правят едно и също, за него е по-лесно да прави катo останалите. Добрата новина е, че има и други трикове за следобедния сън, тъй като осигуряването на още 10 други деца за следобедна дрямка през уикендите не е добър вариант в повечето случаи.
На първо място е важно да дадете време на детето си да се отпусне преди следобедната дрямка, например – половин час. Не предлагайте никакви активности, които да увлекат детето ви кой знае колко, защото в такъв случай няма да иска да си легне да спи. След това създайте рутина – един и същи час, една и съща музика, легло, плюшена играчка и т.н.
Тайна №4 – Начинът, по който казвате нещо е също толкова важен, колкото самото нещо, което казвате.
Имате проблем с привличането на вниманието на детето си? Не повишавайте тон, освен ако нямате намерение да пеете. Децата не се интересуват дали пеете фалшиво, но определено ще ви слушат по-внимателно, ако го правите. Не можете да разчитате само на това обаче. Ако разказвате история на детето си, използвайте различни гласове.
Ако започнете да говорите по-тихо или да шептите, детето ще се концентрира по-силно, за да ви чуе. Можете да опитате и с използване на визуални знаци като знака за тихо с пръст пред уста. След като получите вниманието на детето си, кажете каквото имате кратко, ясно и директно. Не започвайте отдалеч – „Като се качваш на масата, тя може да се счупи и да се удариш.“, а започнете с „Слез долу.“ и след това обяснете подробно защо.
Четете още: Съвети за безопасност в детските заведения
Тайна №5 – Детето ви иска да се облича само.
Повечето малки деца искат да се обличат сами, защото така се чувстват по-независими и добиват по-голямо самочувствие, че умеят още нещо. За да може детето ви да се облича по-лесно само, подбирайте дрехи, с които ще се справя – например еластични дънки с ластик, а не с цип или копчета.
След това трябва да приложите някои начини да му помогнете да успее. Хубаво е да приготвяте дрехите, които ще облича детето, вечерта преди това. Научете го да различава предната от задната част на дрехата с помощта на етикета.
Можете да отбелязвате обувките със звездичка, тока или много малко стикерче и да обясните на детето си, че отбелязаната обувка винаги е на левия крак (например). Можете да направите и друго – обяснете на детето си, че ако обувките му са правилно обути, пръстите на двата му крака ще се гледат един друг, а ако не – ще гледат встрани.
За да помогнете на детето си да се научи да работи с ципове и копчета, оставете го да се опитва на някой друг. Не е добре да използвате дрехите на кукла, защото те се манипулират много по-трудно. Вместо това може да сложи собственото си яке на голямо плюшено мече и да се опита да го закопчее. Освен това можете да помолите детето си да ви помогне, като закопчае вашето палто. Това определено ще го накара да се чувства добре.
Тайна №6 – Редуването и споделянето не е травмиращо.
Като възрастен, вие знаете, че понякога се налага да чакате на опашка и нямате голям проблем с това, освен ако някой не мине пред вас. Децата имат същото очакване за справедливост. Повечето ще споделят и ще се редуват, докато чувстват, че системата е справедлива. Когато две деца се карат за една играчка, е добре да обясните, че плачът и удрянето няма да решат проблема, а само ще ги направят още по-ядосани.
Четете още: Как да се справите със системните проблеми с домашното?
Можете да направите следното: определете кое дете е по-ядосано. Кажете му, че ще го изслушате, след като изслушате другото дете. То незабавно се успокоява, защото знае, че ще бъде изслушано. След това обяснете и на двете деца, че следващият път трябва да помолят за играчката и да я оставят, когато не искат да си играят повече с нея.
Ако това не сработи, можете да дадете на едното дете играчката за точен период от време, например 15 мин. Така другото ще е наясно кога ще я получи и кавгите ще спрат. Ако играчката е много желана, можете да направите дори и график на използването ѝ.
Тайна №7 – Игрите могат да са образователни.
Много деца се прибират след детска градина и казват: „Беше много забавно, цял ден си играхме!“. Имайте предвид, че това е най-лесният начин, по който децата могат да учат. Много по-добре е да използвате букви и цифри по време на дадена игра, например, вместо просто да го накарате да седне и да ги пише по 5 реда.