6 супер храни за здрава простата

Простата е част от мъжката полова система. Това е жлеза, която се намира под пикочния мехур и обгражда уретрата. Тя е с размерите на орех и нараства през целия живот на мъжа. С напредване на възрастта, профилактиката и грижата за нея стават все по-наложителни. Жлезата може да нарасне, а ракът на простата е един от най-често срещаните видове рак при мъжете.

 

Няма категорично доказателство, че правилното хранене може да предотврати проблеми с простатата, но здравословна и балансирана диета може да намали значително риска от такива. Добре е да наблягате на плодовете и зеленчуците за поддържане на здравето на простата.

 

1. Плодове

 

Горските плодове са с високо съдържание на витамин С и антиоксиданти. Антиоксидантите играят важна роля за тялото, тъй като предотвратяват увреждането от свободните радикали – молекули, които атакуват здравите клетки и могат да допринесат за повишаване на риска от рак. Витамин С може също така да помогне за облекчаване на хиперплазия на простата (състояние, което предизвиква често уриниране) и облекчава отока.

 

Какъв е най-лесният начин да да се снабдите с витамин С? Смесвайте различни плодове и зеленчуци в смути с мляко и протеини на прах. Смутито от боровинки, банани, мляко, протеин на прах, фъстъчено масло и лед е прекрасна здравословна закуска, а и е лесно за приготвяне.

 

антиоксиданти, плодове, витамини, простата

 

В една чаша с ягоди се съдържат 90 мг витамин С, а в една чаша с боровинки – около 14 мг. Други източници на витамин С са цитрусовите плодове, пъпеша, спанака, броколите и мангото. Дневнате препоръчителна доза витамин С за повечето възрастни мъже е 90 мг.

 

2. Мазна риба

 

Мазната риба съдържа голямо количество омега-3 мастните киселини. Има много причини да включите омега-3 мастните киселини в диетата си. Те помагат да се намали лошият холестерол и повишават нивата на добрия холестерол, понижават високото кръвно налягане, помагат за загубата на тегло и могат да намалят риска от инфаркт.

 

Четете още: Какви са ползите от витамин Е за сексуалната активност при мъжете?

 

Въпреки че експертите обикновено препоръчват намаляване на животинските мазнини за здравето на простатата, диета с високо съдържание на омега-3 мастни киселини, помага за поддържане на доброто ѝ здраве. В действителност омега-3 мастните киселини се откриват в храни като езерна пъстърва и херинга, те всъщност могат да намалят и риска от рак на простата.

 

диета, простата, омега-3-мастни киселини

 

Добре е повечето възрастни да приемат по две порции риба седмично. Притеснявате се от живака в рибата? Аншоата, херингата, сардините, пъстървата и сладководна риба, са добър източник на омега-3 мастни киселини с по-ниски нива на живак.

 

3. Ядки

 

Здравословните мазнини, като тези в ядките, могат да понижат холестерола и подобряват здравето на мозъка. Ядките са една от най-добрите и здравословни закуски. Те са преносими и удобни.

 

Бразилският орех е не само добър източник на жизненоважни хранителни вещества, като витамин Е и калций, а и е богат на минерали и селен. Селенът и соята, могат да подпомогнат борбата с рака на простатата.  

 

ядки, бразилски орех, простата

 

Един бразилски орех има повече от 100% от препоръчителната дневна доза селен. Но трябва да се внимава, защото селенът може да бъде вреден във високи дози, така че – внимавайте с порциите. Други страхотни ядки са орехите, бадемите и фъстъците. Ядките са доста тежки, така че не прекалявайте.

 

4. Боб

 

Ето едно предложение, което може да помогне за здравето на простата: сменете червените и преработените меса с растителен протеин. Фасулът, чиата, конопеното семе – всички те са богати на протеини и други важни хранителни вещества.

 

Четете още: 7 начина да избягате от еректилната дисфункция

 

Черният боб, например, има висока хранителна стойност. Само една чаша съдържа около 15 гр протеин и 15 гр фибри, които могат да подобрят здравето на простата. Конопа и семената от чиа имат около 5 гр протеин в 28 гр. Семената от коноп също съдържат всички незаменими аминокиселини, докато чиа семената съдържат около 10 гр фибри.

 

фасул, боб, чиа, протеини, простата

 

Бобът може да се добавя към салата или да се използва вместо месо. Семената от чиа могат да се използват в закуска от овесени ядки, шейкове и кисело мляко. Повечето възрастни мъже трябва да се стремят да получат около 38 гр фибри и 56 гр протеини на ден.

 

5. Зелен чай

 

Изследванията показват, че зеленият чай може да помогне за защита от рак на простатата. Ползите от консумацията на зелен чай са много – той помага и за понижаване на холестерола и дори подобрява паметта и концентрацията.

 

зелен чай, простата, антиоксиданти

 

6. Диня

 

Динята не съдържа мазнини и натрий, а има високо съдържание на витамин А и С. Динята е и отличен източник на ликопен и антиоксиданти.

 

Изследвания показват, че ликопенът може да помогне за понижаването на риска от рак на простатата. Ликопенът може да бъде намерен и в храни като домати, кайсии, розов грейпфрут, гуава и папая. Има около 9-13 гр ликопен в чаша и половина диня.

 

Повечето възрастни трябва да се стремят да приемат повече от 10 мг ликопен на ден, което не е трудно, като се има предвид, че една супена лъжица кетчуп и половин чаша доматено пюре съдържат съответно по около 2.5 мг и 25 мг.

 

Снимки: Threelayercake, t-mizo, The Travelling Bum, cookbookman17, Kaeru, Curtis MacNewton Foter.com

Добави коментар