5 начина да се справите със запека по време на бременност

Рядко ходене до тоалетна, болки в корема, подуване и твърди изпражнения – ако сте бременни, вероятно сте изпитвали тези симптоми не веднъж. За тях обикновено са виновни хормоналните промени, натискът върху матката и съдържащото се в пренаталните витамини желязо.

 

Защо имам запек?

 

Увеличаването на хормона прогестерон по време на бременността води до понижаване активността на мускулите, в това число и на червата. Забавеното им функциониране води до забавено храносмилане, а то от своя страна – до запек.

 

Запекът е много често срещан проблем по време на бременността. 3 от всеки 4 жени страдат от запек в един или друг момент от бременността си (вероятно повече от веднъж). Има много медикаменти и начини, с които да се справите с него, но трябва да внимавате дали те са безвредни за бременността. Предлагаме ви 5 лека за запек, които са напълно безопасни за вас и бебчето ви:

 

1. Яжте повече фибри

 

Богатата на фибри диетата помага за предотвратяване на запека. Освен това снабдява тялото ви с витамини и антиоксиданти. По време на бременността е препоръчително да приемате 25-30 г фибри дневно, за да бъдете в добро здраве и да се чувствате добре.

 

Добавете в диетата си свежи плодове и зеленчуци, боб, грах, леща, зърнени храни, сушени сини сливи и пълнозърнест хляб. Пригответе си вкусна плодова салата от малини, ябълки, банани, смокини и ягоди (можете да импровизирате, разбира се). Хапвайте сладка царевица, зеле и моркови като гарнитура, вместо пържени картофки. По този начин ще си набавите достатъчно количество фибри.

 

Вижте още: Работа по време на бременност: Как да се справите?

 

2. Пийте много вода

 

По време на бременността е много важно да сте добре хидратирани. Възможно е да се наложи да увеличите дневния си прием на вода почти двойно – трябва да приемате поне 2 л дневно. Тя ще помогне срещу неприятния запек, защото ще направи изпражненията по меки, като по този начин ще преминават по-лесно през червата.

 

3. Хранете се често и по малко

 

Опитайте се да се откажете от вредния навик да се храните 1-2 пъти дневно, но обилно. Вместо това, хапвайте 5-6 пъти на ден, но с по-малки количеств храна. Това ще позволи на стомаха ви да смели храната, без да се претоварва. По този начин тя ще премине по-лесно към дебелото черво.

 

Обилното хранене 1-2 пъти дневно, ще направи храносмилането много по-трудно за стомаха ви. Съответно тялото ви ще обработи по-трудно храната и може да доведе до запек.

 

Вижте още: Добър сън по време на бременност

 

4. Правете упражнения

 

Редовната физическа активност ще ви помогне много срещу запека. Упражненията или редовното ходене стимулират червата. Бременните жени трябва да се упражняват поне три пъти седмично по около 20-30 мин., като е важно да не се претоварват, разбира се.

 

Възможностите за спорт са много. Вместо упражнения, можете да опитате с разходки сред природата, плуване, фитнес или пренатална йога, която ще ви донесе още допълнителни позитиви. Консултирайте се с лекар, за да подберете най-подходящите и полезни упражнения за вас и бебето.

 

5. Фекални омекотители

 

Фекалните омекотители помагат да се овлажнят червата и съответно помагат на изпражненията да преминат по-лесно. Те са полезни за бременните жени, които страдат от запек. Лекарите често ги предписват заедно с добавките желязо. Не взимайте подобни медикаменти, без лекарят ви да ви ги е предписал.

 

Не бъркайте фекалните омекотители с разхлабителните. Разхлабителните могат да доведат до обезводняване и стимулиране на маточните контракции. Поради тази причина, лекарите обикновено ги избягват. Не взимайте подобни лекарства по свое усмотрение. Винаги се консултирайте с лекар.

 

Ако се придържате към здравословна диета, много течности и движение, вероятно проблемите ви със запека няма да са никак сериозни и ще можете спокойно да чакате появата на новия член в семейството!

Добави коментар