Сладка Коледа за диабетиците

Празничният сезон е изпълнен с изкушения за диабетиците. Бонбоните са навсякъде, а колегите ежедневно носят курабийки и бисквитки в промишлени количества. Канят ви на множество партита, на които храните са избрани сякаш да тестват волята ви или да ви дразнят.

 

Но преди да решите да се скриете от всичко и всички през празниците, трябва да разберете, че това да сте диабетик не означава, че трябва да се откажете от любимите си традиционни храни.

 

Ако има нещо, което искате да хапнете по време на празниците, независимо какво е то, можете да го направите, стига да направите предварителен план.

 

Присъединете се към веселието

 

Счита се, че сладкото е най-големия враг на диабетиците, но контролирането на диабета е доста по-сложно от простото избягване на захарта. Другите храни богати на въглехидрати, като картофеното пюре например, могат да предизвикат скок с кръвната захар също както шоколадовата вафличка. Важно е да следите количеството на въглехидратите, които приемате, а не под каква форма са. Мазнините, които се съдържат в повечето ястия, също трябва да бъдат сведени до минимум.

 

Какво може да ядете по време на празниците? Както и през останалото време от годината, трябва да се храните здравословно и балансирано, с храни с ниско съдържание на наситени мазнини. Също така трябва да приемате достатъчно фибри и сложни въглехидрати.

 

Това може да бъде доста трудно по време на празниците. Но не е нужно да избягвате определени храни, а просто да си създадете добър и балансиран хранителен план.

 

Четете още: Знаем ли достатъчно за Захарния Диабет?

 

Планирайте напред

 

Въпреки че през празниците имате по-малък контрол над това каква храна е сервирана, можете да изберете какво да ядете. Ако отивате на парти, бъдете подготвени:

 

• Опознайте собствените си граници. Всеки диабетик е различен и вие трябва да разберете как да балансирате различните храни така че да се чувствате добре. Въпреки че е трудно ежедневно да пресмятате грамове, трябва да имате поне някаква обща представа как ви се отразява комбинацията от въглехидрати, мазнини и фибри.

 

• Опитайте се да предвидите каква храна ще бъде сервирана на партито. Например ако знаете, че майка ви ще приготви любимия ви ябълков сладкиш за десерт, планирайте храната и лекарствата си през деня така, че да можете си позволите едно парче от него. Не е необходимо да се лишавате от нищо, ако планирате предварително.

• Ако се страхувате, че на партито няма да има храна която можете да консумирате, то тогава се подкрепете с лека закуска преди да отидете.

 

• Друга добра алтернатива е да приготвите нещо за хапване в къщи и да го вземете на партито – има много рецепти за диабетици. Вашият домакин със сигурност ще оцени жеста, а вие ще бъдете в състояние да се отпуснете като знаете, че няма да останете гладни.

 

Веселете се разумно

 

Когато сте на коледно парти е много лесно да преядете, особено след като останалите гости също си похапват добре. Но вие не трябва да губите контрол.

 

• Пазете се от несъзнателното похапване – тенденция, при която всички ние си взимаме бисквитка, бонбон или друго, без да си даваме сметка за това.

 

• Запомнете, че трябва да прецените колко сос да сложите в чинията си и дали да изядете кожата от пуйката.

 

Четете още: Съвети за по-добър живот с диабет

 

• Избягвайте или ограничете алкохола. Освен че ще повиши кръвната ви захар, алкохолът може да взаимодейства с лекарствата за диабет.

 

• Тествайте кръвната си захар по-често, тъй като най-вероятно ще ядете повече и ще консумирате храни които по принцип не трябва да ядете. Затова е особено важно да следите нивата на кръвна си захар.

• Много хора засядат пред телевизора по време на празниците и не се движат достатъчно. Това не е добре за никого, особено за диабетиците. Не пропускайте разходките по време на празниците – това е един от начините да останете активни.

 

• Грешки се случват и можете да започнете да се храните по начин, по който не трябва. Но не позволявайте една грешка да ви стимулира да се храните неправилно през цялата почивка. Ако случайно сте сбъркали, опитайте веднага да се върнете към предварително подготвения хранителен план.

 

Придържайте се към плана

 

Може да е трудно и изтощително да се контролирате по време на празниците, особено ако никой друг не го прави. Заради това, че се налага да бъдете внимателни за това, което ядете, може да се почувствате откъснати от другите. Въпреки това съветите по-горе могат да ви помогнат да се насладите на празниците заедно с всички останали.

 

Освен това си струва да ви припомним, че последствията от нарушаването на хранителния ви план са не само дългосрочни, а и незабавен. Когато диабетиците не следват плана, кръвната им захар варира, а тогава те не се чувстват добре.

 

Въпреки че предварителното планиране е досадно, това е най-добрият начин да имате здравословни празници.

Добави коментар