Седем принципа за правилно хранене по време на бременността

1. Настройте режима си на хранене, дори да се храните правилно

 

Почти всички бременни жени се нуждаят от по-големи количества протеини и по-големи количества от определени витамини и минерали, като фолиева киселина и желязо. Затова, ако по начало диетата ви е бедна на хранителни вещества, едно от най-добрите неща, които можете да направите за здравето на своето бебе, е да я промените.

 

Но да се храните по-добре не означава да приемате по-големи количества храна, или по-точно – не много големи. Ако сте с нормално тегло по начало, не се нуждаете от прием на допълнителни калории през първия триместър. През втория ще се нуждаете от около 300 допълнителни калории и от 450 – през третия. Ако сте с наднормено или поднормено тегло, ще трябва да приемате повече или по-малко калории на ден в зависимост от него.

 

2. Пропуснете сушито, алкохола и меките сирена

 

Стойте далеч от сурови морски храни (като стриди или суши), непастьоризирано мляко и сирене направено от непастьоризирано мляко, меки сирена (като Бри и Камембер) и сурови и недопечени меса и птици.

 

хранене, бременност, здраве

 

Почти всички риби съдържат следи от метилживак – метал за който се вярва, че е вреден за нарастващия мозък на фетуса, бебетата и малките деца, в по-големи дози. Препоръчително е да ограничите приема на риба до около 360 грама седмично – еквивалента на 2 порции.

 

Четете още: Обяд за бременни по време на работа – част 1

 

Ще се наложи да се откажете и от чашата червено вино (или ракия) след работа. Пиенето на алкохол по време на бременността може да причини физически дефекти и емоционални проблеми при децата.

 

Обмислете и отказа от напитки съдържащи кофеин. Но внезапния отказ може да не ви се отрази много добре. Ако имате проблем с него, започнете да ги намалявате постепенно, за да избегнете неприятни ефекти, като главоболие.

 

хранене, бременност, кофеин, здраве, напитка

 

Някои изследвания показват, че при жените, които консумират по 200 (или повече) милиграма кофеин дневно риска от спонтанен аборт е 2 пъти по-висок отколкото при жените, които не консумират кофеин. Приемането на големи количества кофеин се свързва и с раждането на деца с ниско тегло и дори мъртво раждане.

 

Освен в кафето, кофеина се съдържа и в чайовете, колата, какаото и шоколада. Можете да заместите кафето с безкофеиново. Или по-добре – заместете го с по-здравословни напитки, като прясно изцеден портокалов сок или вода с лимон.

 

3. Започнете да приемате пренатални витамини

 

В един идеален свят – свободен от сутрешно гадене, добре балансираната диета, посрещаща нуждите от хранителни вещества е това, от което бременните жени се нуждаят. Уверете се, че витамините, които избирате съдържат фолиева киселина (нуждаете се от 400 mcg дневно още преди да забременеете). Недостига на този витамин се свързва с дефет на невралната тръба (spina bifida).

 

Четете още: Здравословни хапки – здравословна бременност

 

На по-късен етап от бременността може да се наложи да приемате допълнителни количества желязо и калций. Много експерти препоръчват и допълнителния прием на витамин D.

 

хранене, бременност, желязо, магнезий, медикаменти

 

Вегетарианците, веганите и жените, които имат диабет или анемия, както и тези които са имали предишно раждане на бебе с поднормено тегло трябва да обсъдят с лекаря си от какви пренатални витамини и хранителни добавки се нуждаят.

 

Ако имате проблеми с преглъщането на витамините, потърсете дъвчащи такива, или от разтворимите във вода. Имайте предвид, че повече не винаги означава по-добре: не предозирайте нито един от витамините и минералите без да се консултирате с личния си лекар, защото те могат да са вредни за бебето ви.

 

4. Не се подлагайте на диети докато сте бременни

 

хранене, бременност, диета, бебе, вредаПодлагането на диети по време на бременността може да е потенциално опасно за вас и вашето бебе. Много режими на хранене за намаляване на теглото ще ограничат приема не само на необходимото количество калории, но и желязо, фолиева киселина и други полезни витамини и минерали.

 

Теглото, което наддавате е позитивен знак за здравословна бременност. По-вероятно е за жените, които се хранят правилно и качват килограми, да родят здрави бебета. Така че, ако се храните с пресни и здравословни продукти и наддавате бавно – спокойно: Нормално е да напълнявате! Само запомнете – не се храните за двама!

 

5. Наддавайте на килограми постепенно

 

Кога е нормално да качвате килограми може да е също толкова важно, колкото и общо колко килограми сте качили. Би трябвало да качите най-малко килограми през първия триместър (между 0,5 кг и 2,5 кг), а след това да наддавате около половин килограм седмично през втория и третия триместър.

 

Четете още: 6 полезни храни по време на бременността

 

Ако имате близнаци, ако сте с поднормено или наднормено тегло, говорете с лекаря си още в началото на бременността, относно препоръчителното темпо на качване на килограми, което е препоръчително за вас.

 

6. Хапвайте по-често и по-малки порции, ако имате възможност

 

Нормално е да разбиете режима си на хранене по време на бременността. Ако гаденето, киселините и лошото храносмилане правят хапването на нормални порции храна неприятно, опитайте с 6-7 мини порции на ден. А когато бременността напредне и бебето притисне стомаха и всички други органи, ще имате твърде малко място за нормални порции храна така или иначе.

 

хранене, бременност, режим, здраве

 

Хапвайте когато се почувствате гладни и не се съобразявайте с традиционното време за хранене. Хрането в режим, който ви кара да се чувтвате добре ще ви помогне да посрещнете нуждите си от хранителни вещества по време на бременността.

 

Изберете здравословните междинни закуски и изключете некачествените храни, като бързите закуски.

 

Четете още: Какви салати са безопасни по време на бременност?  

 

7. Награждавайте се с нещо сладичко от време на време

 

Преработените храни, различните снаксове и натъпканите със захар десерти трябва да бъдат ограничени до минимум. Но не трябва да се отказвате от любимите си неща, само защото сте бременни. Опитайте се да ги замените със следните вкусни и по-здравословни варианти: бананово смути, замразен плодов сорбет или мюсли.

 

хранене, бременност, сладко, преработени храни

 

Не се наказвайте сурово, ако се поддадете на изкушението. Една курабийка или парченце торта от време на време няма да нарани бебето ви.

 

Снимки: maya picture, hin255, rakratchada torsap, Keerati FreeDigitalPhotos.net

Добави коментар