Предменструално дисфорично разстройство: Когато ПМС е изтощително

Ако имате менструация, вие най-вероятно вече имате опит с по-лекия вариант на предменструалния синдром – ПМС. В дните преди менструацията гърдите ви може да станат по-чувствителни, по-лесно се разплаквате и сте по-депресирани от обикновено, може да сте особено чувствителни към коментари и да ги възприемате по-негативно, може да сте по-гладни от обикновено и да имате огромно желание за шоколад.

 

При 10% от жените, състоянието на ПМС може да е толкова тежко, че да направи животът им непоносим. Това може да се отрази на работата им, техните взаимоотношения, дори да ги предразположи към самоубийство. Тези жени имат предменструално дисфорично разстройство. И ако вие сте една от тях, то първата стъпка е да разберете какво става с тялото ви.

 

Когато ПМС става толкова силен, че пречи на живота, това може да е предменструално дисфорично разстройство (ПДР). Списъкът по-долу ще бъде използван като инструмент за диагностика от вашия лекар. Вашият лекар също ще иска да разбере дали вашите симптоми не се дължат на друго заболяване, като депресивно разстройство.

 

предменструално дисфорично разстройство, пмс, симптоми, чувство, серотонин

 

При диагностициране на ПДР, тези симптоми ще липсват след първите дни на фоликулярната фаза (основно през първата половина на цикъла ви до овулацията, започвайки с първия ден на вашият цикъл) и ще започне в някакъв момент по време на лутеалната фаза (фазата започва с овулацията).

 

Симптомите могат да бъдат следните:

 Депресивно, самостоятелно пренебрежително чувство и чувство на безнадежност;

 Ядосани сте или раздразнителни, увеличават се конфликтите;

 Без настроение, свръхчувствителни, способни сте да пролеете поток от сълзи, особено след отхвърляне или критика;

 Нетърпеливи, напрегнати;

 Летаргични, уморени, с липса на обичайната енергия;

 Чувствате се претоварени и извън контрол;

 

Вижте още: 10 начина да се справите с ПМС – част 1

 

 Безспорна промяна в хранителните навици – склонност към неконтролируем апетит и глад за специфична храна;

 Промени в моделите на съня – може да не искате да правите нищо друго освен да спите, може да имате проблеми със съня или комбинация от трудно заспиване и трудно ставане;

 Липса на интерес към обичайните дейности, като да сте с приятели, които практикуват спорт или имат различни хобита;

 Затруднена концентрация;

 Физически симптоми: в гърдите, подуване на корема, главоболие, ставни и мускулни болки, повишаване на теглото.

 

предменструално дисфорично разстройство, пмс, симптоми, чувство, серотонин

 

Причините генетични ли са?

 

Експерти смятат, че комбинацията от фактори вероятно причинява предменструално дисфорично разстройство, но няма консенсус относно точните причини. Вероятно има генетичен компонент. Тези чийто майки имат дисфорично разстройство е много вероятно да страдат от това заболяване. Два гена са свързани с предменструално дисфорично разстройство: ген естрогенен рецептор и ген за регулиране на настроението.

 

Какви са другите рискови фактори? Има силна корелация между предменструално дисфорично разстройство и психическите разстройства като депресия или общо тревожно разстройство, които се свързват едно с друго. Това може или не може да се свързва със серотонина, хормонът отговорен за щастието. Жените с  предменструално дисфорично разстройство имат по-ниски нива на серотонин. В комбинация с колебанието на хормоните по време на лутеалната фаза, това може да доведе до тежки състояния и дори депресия.

 

Вижте още: Д-р Иванов за смущенията в менструалния цикъл при жената-част 1

 

Има ли лечение?

 

Основният курс на лечение е предписването на селективни инхибитори на обратно захващане на серотонина. Няколко проучвания подкрепят тяхната ефективност при лечението на това заболяване. Хормоналната терапия може да помогне, затова се предписват противозачатъчни.

 

предменструално дисфорично разстройство, пмс, симптоми, чувство, серотонин

 

Има 4 начина да увеличите нивата на серотонин по естествен път: физически упражнения, особено енергичните аеробни като колоездене или тичане, достатъчно слънчева светлина, масаж, спомени за хубави събития в живота ви. Упражненията имат допълнителна полза за повишаване на нивата на допамин – хормон, който наред с други неща, те кара да се чувстваш доволен и щастлив.

 

Здравословното хранене е известен начин за облекчаване на симптомите на предменструално дисфорично разстройство, особено диета, която включва много триптофан (аминокиселина, която е предшественик на серотонина), рибено масло и витамин В6 (пиридоксин). Морската храна, особено мазна риба като сьомга, херинга, сардина, скумрия и пъстърва са много добър източник на триптофан, рибни масла и В6. Уверете се, че ядете достатъчно зеленчуци, както и някои плодове, здравословни мазнини и пълнозърнести храни.

 

Вижте още: Предменструален синдром

 

Ако страдате от предменструално дисфорично разстройство или дори ПМС има лечение. Не е нужно да продължавате да страдате. Около ¼ от от живота на жената в детеродна възраст може да се повлияе от това състояние. Промяната на вашата диета и навици и пряката слънчева светлина може да помогнат много. За повече информация потърсете вашият лекар.

 

Снимки: stockimages, imagerymajestic, anankkml, tuelekza FreeDigitalPhotos.net

Добави коментар