Предменструален синдром

Може да се твърди, че страдате от предменструален синдром (ПМС), ако изпитвате съчетание от физически, психически и социални смущения, които:

 

• упорито се появяват през седмицата, предхождаща настъпване на менструация

• изчезват скоро след като менструацията е настъпила

• са почти едни и същи всеки месец

• пречат на нормалното ви ежедневие

 

От ПМС страдат 3/4 от менструиращите жени и момичета. Този факт едва ли е в състояние да ви утеши, но е добре да го знаете.

 

Към физическите смущения, характерни за ПМС, спадат следните оплаквания:

 

• чувствителни или болезнени гърди

• главоболие

• чувство за подуване на корема (най-честото оплакване)

• подуване на крайниците

 

Към психическите смущения, характерни за ПМС, спадат следните оплаквания:

 

• усещане за преумора

• раздразнителност и изблици на гняв

• обрати в настроението

• нежелание за срещи с други хора

• дезориентация

 

Към социалните смущения, характерни за ПМС, спадат следните състояния:

 

• конфликтност спрямо съпруга (партньора)

• неразбирателство със собствените деца

• нежелание за работа и склонност към нарушаване на дисциплината в службата или учебното заведение, например чести закъснения

• нежелание за участие в празненства и забавления (гости, кино, концерти)

• склонност към закононарушения

• мисли за самоубийство

• неоправдан стремеж към търсене на медицинска помощ

 

Четете още: Предменструален синдром

 

Най-тежката форма на ПМС носи сложното название пременструална дисфория. Думата “дисфория” е от същия корен като “еуфория”, но означава точно обратното. Еуфоричният човек е в добро, приповдигнато настроение и гледа света през розови очила. Дисфоричният човек е потиснат и възприема всичко наоколо си в мрачни краски.

 

За да приемем, че една жена страда от пременструална дисфория, тя трябва през седмицата, предхождаща поява на менструация, да изпитва поне пет от изброените по-долу признаци:

 

• тъга, чувство за безизходица, мисли за самоубийство

• силна тревога, пристъпи на панически страх

• редуване на избухване в смях с избухване в плач

• постоянна раздразнителност, която се излива върху други хора

• загуба на интерес към ежедневните дейности и взаимоотношения

• трудна до невъзможна концентрация при изпълнение на сравнително прости задачи

• чувство за отпуснатост, за пълна липса на енергия

• склонност към безогледна консумация на храни или напитки (както безалкохолни, така и алкохолни).

 

От пременструална дисфория страдат 8 % от менструиращите жени и момичета. През юли 2007 г. в САЩ са публикувани данни, че предразположението към пременструална дисфория е генетично обусловено.

 

Засегнатите от ПМС жени непременно трябва да се консултират с опитен гинеколог или с психотерапевт. Медицината предлага различни средства за повлияване на ПМС. По-долу изброяваме десет от тях.

 

Четете още: Нарушения в менструалния цикъл

 

1. Тежките форми на ПМС, включително пременструалната дисфория, се третират най-успешно с някои лекарства против депресия (антидепресанти). Подбират се такива антидепресанти, които са максимално изчистени от въздействие върху сърдечно-съдовата и вегетативната нервна система. Тези лекарства се предписват само от лекар!

 

2. Тежестта на оплакванията, причинени от ПМС (включително обратите в настроението, чувството за подуване и депресивните епизоди) се намалява чувствително, ако жената приема големи количества калций – до 1200 милиграма дневно. Калцият представлява и ефикасна профилактика на остеопорозата в по-късна възраст.

 

3. Един от най-сигурните начини да преодолеем ПМС е редовното физическо натоварване. На фона на редовни физически усилия (спорт, фитнес) симптомите на ПМС обикновено бързо намаляват интензивността си, а могат и да изчезнат.

 

4. Когато ПМС се проявява предимно за сметка на болки в гърдите, можем да опитаме лечение с витамин Е (500-600 единици дневно, поети през устата).

Четете още: ПМС или симптоми на бременност

 

5. За борба с ПМС се препоръчва бедна на мазнини диета с преобладаване на вегетарианските храни. Ограничават се рафинираната (бяла) захар, солта, месото от бозайници, алкохолът и кафето.

 

6. По време на дните, когато оплакванията от ПМС са най-изразени, може да се приема магнезий (300-500 милиграма дневно). Магнезият намалява непреодолимото влечение към сладко, освен това може да намали чувствителността на гърдите.

 

7. При някои жени ПМС се повлиява благоприятно от прием на витамин В6. Дневната доза на този витамин е от 50 до 300 милиграма. Витамин В6 не бива да се свръхдозира, защото притежава нежелателни странични ефекти.

 

8. За лечение на ПМС с успех се прилагат препарати на билкова основа. Ефикасни са препаратите, съдържащи жълт кантарион.

 

Четете още: 10 начина да се справите с ПМС – част 1

 

9. ПМС може да се повлияе и от употреба на противозачатъчни хапчета или противозачатъчна спирала, излъчваща хормон. По същество, това представлява хормонално лечение на ПМС. Винаги, когато започваме някакво хормонално лечение, трябва внимателно да преценим ползата и риска от приложението на хормони.

 

10. Някои от оплакванията, характерни за ПМС – най-вече оплакванията, свързани с болка в гърдите или корема – се облекчават от противовъзпалителни средства като Ibuprofen, Aulin, Celebrex  и подобни.

 

Материалът е любезно предоставен от специалистите на Клиника по обща и онкологична гинекология на ВМА

Добави коментар