Почивката – време за баланс

Ани Коцева

Психолог, психотерапевт

 

Лято е! Какво е първото нещо, което си представяме, когато си мислим за лятото? Почивката и/или отпуската, разбира се! Планирали сме я още от предишното лято. И добре, че я има, защото е трудно да се работи много и напрегнато без спасителната мисъл за отмора. А на въпроса как ще почива, всеки вероятно ще отговори различно.

 

Активността на човека се определя от много фактори, но в основата е типът висша нервна дейност, която е наследство от родителите. В зависимост от това съществуват и т.нар. темпераменти: сангвиник, холерик, меланхолик и флегматик. С течение на времето и в зависимост от израстването и околната среда, след като си подреди приоритетите, човекът си създава режим на работа и почивка по такъв начин, че да го удовлетворява. Иначе казано, ако за един човек почивката се изразява във време за четене на книги, гледане на телевизия, среща с приятели, за друг  – непременно да отиде на море или някъде извън населеното място, в което живее, то за трети може да е удовлетворително да се занимава със своето хоби – да пътува, да събира ценни вещи, да свири на музикален инструмент или да се грижи за цветята в градината например. Няма точни формули за това как най-ефективно да се отпочива. Има обаче един точен измерител на ефективността на почивката. Той е свързан с чувството за свежест, бодрост и работоспособност след „вземането на глътката свеж въздух”. 

 

Случва се понякога хората да си вземат отпуската, за да свършат недовършената си работа или такава, за която трудно се намира време, като ремонт в къщи или друг вид много напрегната дейност, която изисква мобилизация и влагане на ресурс  – психически и/или физически. Като че ли са свикнали да мислят за себе си като за неизчерпаем източник на енергия. Но балансирането е базисно за функционирането на природните системи, каквато е и нашият организъм.

 

Да се замислим само върху едно простичко действие, което е толкова важно, че ако не го извършваме постоянно, не можем да оцелеем. Имам предвид дишането. То се състои от дишване и издишване – баланс между приетото навътре и отдаденото навън. И ако продължим да мислим в тази посока, става ясно, че природният баланс  осигурява на системите ресурси, за да са ефективни. И не случайно дълбокото вдишване и издишване е метод, който се използва в много релаксиращи практики.

Чудесно е, ако може да се подсигури и свеж въздух и затова е добре колкото се може по-често да се излиза сред природата или до близкия парк, ако наоколо може да се намери такъв. Ако пък това не може да стане, през уикенда поне за няколко часа е добре да се излиза извън населеното място, в което съчетанието от замърсеност на въздуха, шум и липса на достатъчно пространство са застрашаващи личния баланс на отделния човек и възможностите на организма му да се снабдява с ресурси. Научно е доказано, че тези дразнители, които пряко влияят на човешките сетива (зрение, обоняние, мирис, вкус и осезание), имат много бърз ефект върху настроението и работоспособността му.

 

Когато имаме дефицит от време и възможности, може да направим нещо, което включва комплексно влияние върху тях. Това може да се направи и в домашна обстановка чрез ароматни пръчици, масаж, релаксираща музика и приятни цветове. Но ако не искаме да изразходваме ресурси за подготовка, то съвременните СПА центрове предлагат добра алтернатива на това човек за сравнително малко време да се погрижи за комфорта си и да зареди с енергия тялото и психиката си.

 

Една простичка максима, която би помогнала на ефективната почивка, е  да свикнем да отделяме поне 10 минути на ден, за да си осигурим радостни преживявания. Това може да стане чрез десерта, който ще изядем на обяд, чрез прекарано повече време с човек, с който се чувстваме добре, чрез слушане на любимо парче или чрез ходенето под дъжда, а защо не кратка дрямка? От повече изброяване няма нужда. Всеки знае какво му носи удоволствие. Но много често се случва да имаме време и средства, но да намираме други причини, за да не направим това, което искаме. И точно затова е важно, когато решим да правим такива ежедневни подаръци на себе си, да изберем неизискващи много време и енергия неща, които можем бързо и лесно да направим и които не се нуждаят от дълга подготовка. Важно е и да „планираме” удоволствието  като малко „откраднато” време за себе си, на което да се радваме. И да мислим за него, когато ни е трудно,  когато сме изморени, отегчени или тъжни и се нуждаем от осигуряващо баланса „малко радостно нещо”. Защото, ако рядко правим нещата, които ни носят удоволствие, се натрупва силна необходимост от компенсация и желание за баланс и вместо по едно-две парчета торта седмично например, може да започнем да се тъпчем безразборно. Знае се, че разграждането на захарите осигурява бърз ефект върху мозъка и настроението рязко може да се повиши. Но ако се прекалява, ще се получи ефектът на махалото. 

 

Досега не споменах една от най-важните физиологични нужди, които имаме – съня. В старанието си да разпределим времето, така че да стига за изпълнението на всички амбициозно предвидени задачи, използваме голяма част от времето за сън, за да довършим несвършеното.

 

Друго простичко нещо, което можем да направим, е да мислим за времето, предвидено за сън, като за едно от много важните неща в живота ни и да се наспиваме добре. Поне 8 часа сън. Изглежда трудно да се спазва, но често като се замислим разбираме, че с малки промени в графика може да бъде постигнато. Трябва само да мислим за него като за нещо наистина важно!

 

Освен спазването на тези простички правила, може да се планират още много други весели и приятни неща, които могат да бъдат индивидуални в зависимост от потребностите ни… Тялото ни „говори” Чрез сигналите, които изпраща през болежките. Психиката ни също се опитва да осъществи връзка със съзнанието, когато то не й дава почивка. Първостепенно важно е да се научим да слушаме себе си!

 

Не бива да се забравя, че целта на почивката е да се внесе баланс между изразходваното навън и поетото навътре. Никак не е лесно обаче да се разбере кое да се поеме и кое да се изразходва. Затова мисля, че може да помогне следното:

 

„Господи, дай ми сили да променя нещата, които мога, дай ми търпение, за да приема нещата, които не мога да променя и ми дай мъдрост винаги да виждам разликата между двете! Амин”

 

Снимки: FreeDigitalPhotos.net

Добави коментар