Какви са индикациите, че детето има обучителни трудности?

Специалните образователни потребности могат да засягат деца от всички социални класи и интелекти. Децата не надрастват СОП, но с помощ, могат да се научат да се справят. При някои деца със специални нужди те лесно се откриват, а други развиват стратегии за копиране и имитация – децата могат да използват здрав разум, да имат бърза съобразителност, интелигентност и други добродетели, за да прикрият последиците от СОП. По-късно, когато настъпи време за публични изпити младежите са буквално „сравнявани“ с връстниците си, те могат да изпитват липса на самочувствие и да стават все по-неспокойни.

 

Признаци, на специални обучителни потребности при деца в училищна възраст

 

Повечето деца може да имат някои от симптомите, изброени по-долу в по-голяма или по-малка степен, но ако забелязвате, че имат 3-4 признака, може да е добре да се замислите за професионална помощ.  

 

Четете още: Кой може да помогне на детето със СОТ?

 

Трябва да се има предвид, че това могат да са характеристики и на нормално дете, което прави още по-трудно диагностицирането на проблема. Не чакайте учителите да открият тези трудности, родителите с тяхното цялостно познаване на детето често са първите, които забелязват трудностите му.

 

дете, обучителни, трудности

 

Внимавайте за дете, което:

 

• Лесно се разсейва.

• Разсейва останалите деца в клас.

• Има разрушително и агресивно поведение.

• Ядосва се на себе си, често за незначителни проблеми. Може да е перфекционист или да има доказано ниско самочувствие.

• Не харесва училището.

 

Четете още: Кои са възможните причини за появата на СОТ?

 

• Стресира се, когато започва нови задачи или когато работи по своя собствена.

• Не може да се подготвя сам вкъщи, особено без чужда помощ.

• Не напредва в училище или напредъкът е незначителен.

• Избягва четенето и не изпитва удоволствие от него.

• Може да чете, но пише бавно.

 

дете, обучителни, трудности

 

• Има добро зрение, но срича при четене на глас (или отказва да чете на глас). Детето може да се напряга за да преглежда текста.

• Ясно казва, че мрази математиката, когато в действителност не я разбира.

• Не е организирано – закъснява със задачите си, последно приключва и последно напуска класната си стая. Забравя да си направи домашните или да се подготви за тестовете.

 

Четете още: Кои са проявите на СОТ в училищна възраст

 

• Забравя условието на задачата, има проблем да помни 2 или повече инструкции наведнъж.

• Има недобър почерк, презентационните му работи са разхвърляни, а рисунките неразгадаеми.

• Има неправилно захващане на химикалката. Може да има проблем със запомнянето от къде да започне да пише или да се бори с точното копиране от дъската.

 

дете, СОП, СОТ, трудности

 

• Мислите му прескачат, тромаво е и има лоша пространствена информираност. Може да има затруднения и да подскача, а опитвайки се да улови топката буквално може да се спъне в собствените си крака.

• Изслушва, но често погрешно схваща казаното.

• Може да е в състояние да повтаря казаното, но не и да разбере значението му.

 

Четете още: Детето със специфични обучителни трудности

 

• Намира изграждането и поддържането на приятелства за проблематично. Дори избягва социалните контакти изцяло.

• Може да е срамежливо или уединено, да избягва визуалния контакт напълно.

• Има затруднения с промените в обстановката: намира дори приятните изненади за разстройващи.

• Има родители с тези симптоми!

 

дете, трудности, потребности

 

Кога трябва да потърсим помощ?

 

Не е нужно да има официална диагноза, за да потърсите помощ за вашето дете. Ако подозирате, че детето ви се развива различно или има затруднения, или просто се тревожите, потърсете съвет от класния ръководител, от личния си лекар или друг здравен служител. В зависимост от вида на нуждите и обстоятелствата, те могат да ви препоръчат специалист преди детето ви да тръгне на училище. 

 

Снимки: Smileham, Masha Gavrilenko, National Assembly For Wales, flickingerbrad Foter

Добави коментар