Депресия след раждането?

Наскоро родихте бебето си и се предполага, че трябва да сте щастлива и превъзбудена, нали? Нормално ли е обаче да сте депресирана и потисната и как можете да промените това? Ето и няколко съвета.

 

Раждането на бебето може да бъде един от най-щастливите моменти в живота на майката, но същевременно това е едно доста стресово събитие.

 

Повечето жени изпитват безброй емоции след раждането – вълнение, щастие, въодушевление, радост. В допълнение към обичайните (очакваните) положителни емоции, много жени изпадат и в по-минорни настроения – сълзливост, чувство на неудовлетвореност и чувство на празнота.

 

депресия, следродилна депресия, възстановяване

 

Тези отрицателни емоции често са изненадваща реакция на събитие, което би трябвало да е щастливо. Но негативните емоции след раждане са доста често срещани. Близо 75% от майките изпитват следродилна депресия и в допълнение чувство на празнота и апатия. За съжаление обаче, много от тях се срамуват да говорят открито за емоциите си.

 

Има редица фактори, които допринасят за следродилната депресия. В процеса на раждането и след него, хормоните на жената значително променят нивата си. Нивата на прогестерон, който играе важна роля за настроението, енергията и либидото, наред с други неща, се намалява драстично, за да даде възможност на млечните жлези да функционират с пълна пара.

 

Четете още: Следродилна психоза

 

Адреналинът рязко се повишава по време на раждане, а след това също толкова рязко се понижава. Това, съчетано с физическите травми от раждането и редовното недоспиване, по разбираеми причини, води до голям спад в настроението.  Освен това промяната в живота и грижата за новия член на семейството, отново имат влияние върху емоционалното състояние на жената. Това може да накара майката да се чувства претоварена и объркана.

 

адреналин, хормони, депресия, раждане

 

Повечето жени смятат, че тяхното настроение ще се повдигне в рамките на няколко седмици,  тъй като все още свикват с новия график на бебето и нивата на хормоните започват да се стабилизират. Майката на бебето трябва да постигнат някаква рутина. Ако говорите открито с близките си за своите чувства, те могат да ви подкрепят и да изпитате известно облекчение.

 

Четете още: Следродилна депресия – как да помогнете на партньора си да ви подкрепя?

 

Потърсете майки в същата ситуация като вашата, с които да споделяте и да се подкрепяте взаимно. Помолете близките си да ви помагат с домакинските задължения като пазаруване, подготовка за хранене, почистване. 

 

Отмъквайте си малко време за себе си, когато има някой, който да гледа бебето. Една разходка, вана или масаж могат да ви се отразят добре в този период.

 

професионална помощ, депресия, апатия, раждане

 

Задайте си въпросите: Имате ли загуба на интерес към обичайните дейности и неща, с които се занимавате? Изпитвате ли значителни промени в апетита, постоянно безпокойство или раздразнителност? Ако е така говорете с вашия лекар.  Той може да ви изпрати при специалист по психичното здраве.

 

Ако се чувствате потиснати, апатични и празни за повече от месец, може да се наложи да потърсите професионална помощ.

 

Много жени развиват клинични нива на депресия, а при нея е важно да бъде лекувана в начален стадий. 

 

Снимки: Lst1984, Kamila Gornia, daspader Foter.com 

Добави коментар