Вземете контрол над гнева си – част 1

Едва ли има човек, който не се ядосва от време на време. Няма нищо лошо в това, но ако искате да пълноценни отношения с околните, да се научите да контролирате гнева е от съществено значение. Взаимоотношенията с околните не са основната полза, която ще получите, ако контролирате гнева, по-важна е връзката, която ще изградите със самите себе си.

 

Гневът често е резултат от изкривено мислене и може да бъде основна причина за стрес и здравословни проблеми. Има две основни неща, които трябва да научите – как да се справяте с гнева, когато провокиращата ситуация е вече на лице и как да се предотвратите това да се случи отново.

 

Предлагаме ви 8 съвета, които могат да са ви от полза, докато се учите да контролирате гнева. Така ще имате по-голям контрол над ситуацията и ще добиете полезен опит. Това ще подобри отношенията ви, ще намали стреса и ще помогне да подобрите качеството си на живот.

 

гняв, ядосани, реакция, стрес

 

1. Разберете защо сте ядосани

 

Много хора опитват да се преструват, че гневът е безполезна емоция и винаги трябва да се гледа на нея като на нещо лошо и излишно. Но това не е вярно. Първата стъпка към контролирането на гнева е да разберете, че той е естествена реакция, когато се почувствате заплашени.

 

Вместо да отхвърляте гнева, по-добре отделете малко време, за да откриете източника на тези емоции. Когато разберете каква е заплахата, определете колко е реалистична тя и чак след това можете да реагирате възможно най-адекватно. Така вие контролирате гнева, а не той вас.

 

Четете още: Изразявайки чувствата си – подобрете комуникацията

 

2. Помислете преди да реагирате

 

Най-голямата пречка за това да вземем контрол над гнева си е, че често реагираме на ситуацията без да мислим. Реакциите се основават на рефлекс и бихевиоризъм. Това предполага, че няма еднакво решение за всички проблеми. Разбира се, всяка ситуация е различна, поради тази причина, първо трябва да осмислите ситуацията, за да изберете подходящ отговор. Импулсивната реакция на ситуация, може да не е най-адекватната, отговорът трябва да е добре обмислен и целесъобразен.

 

гняв, ситуация, ядосани, реакция

 

3. Излезте извън ситуацията

 

Гневът често е провокиран от стресови ситуации. Когато стресът нараства, гневът ви също се покачва. Когато се ядосате, мисленето ви става по-ирационално и по този начин стресът се увеличава допълнително. Това може да се превърне в един порочен кръг.

 

Както е казал Айнщайн, няма да решите проблема по същия начин, по който сте го създали. Ето защо е наложително да излезете от ситуацията. Трябва да се успокоите, да погледнете трезво на ситуацията и до колкото е възможно да се абстрахирате от емоциите си, преди да реагирате. След това решете как да постъпите.

 

Четете още: 8 начина да сте по-спокойни

 

4. Запомнете, вие избирате как да реагирате

 

Ако сте ядосани, важно е да помните, че вие избирате реакцията си в различните ситуации. Дори и импулсивната реакция е въпрос на избор. По-важното е, че дори да сте се разгневили, вие избирате дали да останете ядосани. Можете просто да загърбите ситуацията или да опитате да видите нещата от гледната точка на другия човек.

 

ядосани, гняв, гледна точка, реакция

 

Когато сте ядосани, може дори несъзнателно да притиснете отсрещния да приеме вашата гледна точка. Вашите мисли, думи и действия са тези неща, които можете да контролирате и променяте. Контролирането на гнева изисква да поемете отговорност и да признаете, че за да промените ситуацията, трябва първо да промените себе си. 

 

Продължава на: Вземете контрол над гнева си – част 2 

 

Снимки: Garen M., Celynek, Cedpics Foter.com

Добави коментар